? ??????????????The Best Thing? ????? ?? ???Rating: 4.6 (32 Ratings)??26 Grabs Today. 37456 Total Grabs. ?
?????Preview?? | ??Get the Code?? ?? ?????????????????????????Night Hearts (Animated)? ????? ?? ???Rating: 4.7 (60 Ratings)??25 Grabs Today. 27354 Total Grabs. ??????Preview?? | ?? BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS ?

Julai 26, 2009

Tokoh Ikhwan Yang Menubuhkan HAMAS Di Palestin


Salam warahmatullah...


Perkongsian saya pada kali ini ialah mengenai tokoh gerakan Islam yang tidak asing lagi bagi kita iaitu Syeikh Ahmad Yassin. Seluruh umat Islam terutamanya yang sering mengikuti perkembangan mutakhir di bumi anbiya'(Palestin) mengenali beliau iaitu satu nama yang digeruni oleh bangsa Yahudi yang berusaha untuk menghapuskannya walaupun dalam keadaan fizikalnya yang tidak normal seperti manusia lain.


Syeikh Ahmad Yassin telah dilahirkan di sebuah kampung bernama al-Jora yang terletak di daerah Majdal dalam wilayah Aqsalan pada tahun 1938. beliau telah dibesarkan di sana sehingga tahun 1948 ketika pendudukan pengganas Yahudi ke atas bumi Palestin. kemudian beliau dan juga keluarga telah terpaksa berpindah dan berhijrah ke Semenanjung Gaza.


Tokoh yang ingin saya perkenalkan ini merupakan seorang pelajar yang cemerlang dalam pelajarannya serta amat disayangi oleh guru-guru ketika berada di sekolah. selain itu, beliau juga seorang ahli sukan yang aktif pada zaman persekolahannya. Pada zaman mudanya juga, beliau telah ditimpa dengan satu kemalangan ketika beliau sedang beriadah dan telah menyebabkan beliau mengalami lumpuh pada bahagian kakinya.


pada tahun 1964 Syeikh Ahmad Yassin telah melanjutkan pelajarannya di Universiti Ain Shams di kaherah. pengajian beliau di universiti tersebut tidak sampai ke penghujungnya apabila beliau ditahan dan dipenjarakan selama sebulan olek pihak berkuasa mesir. hal ini disebabkan penglibatan beliau dalam pertubuhan Ikhwanul Muslimin pada tahun 1966.


Selain itu, lebih dasyat lagi beliau juga telah dihantar pulang ke Gaza oleh pihak berkuasa Mesir tanpa sempat untuk beliau menamatkan pengajiannya. walaubagaimanapun, uijian yang getir ini tidak sedikit pun membunuh semangatnya untuk terus bergerak aktif dalam pertubuhan tersebut untuk memperjuangkan Islam dan dakwah Islamiyyah.


rasanya setakat ini dahulu pengenalan yang dapat saya kongsi pada edisi kali ini. insyaAllah akan dikupas dengan lebih lanjut mengenai tokoh kita ini pada edisi yang seterusnya. semoga kita sama-sama mengenali tokoh-tokoh harakah Islam yang sanggup berkorban apa sahaja demi Islam. tepuklah dada tanyalah iman masing-masing sejauh manakah pengorbanan yang sanggup kita gadaikan demi agama yang kita sanjungi ini. nantikan sambungan pada edisi akan datang...


0 ulasan: